چگونه هوش هیجانی کودکمان را بالا ببریم؟

چگونه هوش هیجانی کودکمان را بالا ببریم؟

کودک نوپا بسیار روحیات متغیری دارد. در یک لحظه سلطان جهان است و با شادی دور اتاق می دود و در لحظه ای دیگر مانند یک گاو خشمگین می شود و با نا امیدی گریه می کند و اسباب بازیهایش را پرت می کند. البته لازم نیست نگران شوید همین بحرانهای کودکی فرصت خوبی است برای اینکه شما بتوانید در سن کم به کودکتان یاد بدهید که چگونه احساسات قوی خود را کنترل کرده و خودرا آرام کند. وقتی شما به کودک می آموزید که احساسات خود از جمله خشم و عصبانیت و هیجان را کنترل کند، در واقع به تکامل هوش هیجانی او کمک کرده اید. لازم است بدانید هوش هیجانی به کودک شما کمک می کند تا با احساسات خود و دیگران کنار بیاید و آنهارا درک کند، با دیگران ارتباط برقرار کند و به راحتی با دیگران پیوند محکم دوستی ایجاد کند. روان شناسان عقیده دارند می توان هوش هیجانی را در کودکان و حتی افراد بالغ افزایش داد. با ما در این مقاله همراه شوید و بخوانید:

ادامه نوشته

بیکاری و افسردگی

بیکاری افسردگی می آورد؟

پرسشی از دکتر پرویز مظاهری دبیر علمی انجمن روان پزشکان ایران

بی کاری مادر بیماری هاست. در بسیاری از فرهنگ ها حتی این جمله به صورت ضرب المثل درآمده است. اینکه بیکاری چه ارتباطی با بیماری جسمانی دارد، بحث مفصلی است. اما بدون شک همه ما در دوره ای از زندگی مان با تبعات روحی روانی بیکاری مواجه بوده ایم. در گفتگو با دکتر پرویز مظاهری، دبیر علمی انجمن روان پزشکان ایران، با نگاهی دقیق تر به این معضل جوامع مدرن می پردازیم....

▪ آقای دکتر! بیکاری چه تأثیری بر سلامت روان دارد؟

ادامه نوشته

16 مهارت صحبت در جمع



در زندگي همه ما مواقعي وجود دارد که بايد در حضور چند نفر راجع به مساله‌‌اي صحبت کنيم. ممکن است اين صحبت در جلسه يا کنفرانسي باشد که رسميت داشته باشد و ممکن هم هست که در يک جمع خانوادگي يا در محيط کار بخواهيم براي دوستان يا همکارانمان صحبت کنيم. اگر مهارت‌هاي لازم را در اين زمينه داشته باشيم، قطعاً روند کار با موفقيت بيشتري انجام مي‌شود و به نتايج بهتري مي‌رسيم.

ادامه نوشته

۲۳ راهکار تقویت هوشیاری


آیا فهرست خرید، نام همسایه، علت رفتن به خیابان و عنوان کتابی را که باید برای فرزندتان تهیه کنید، فراموش کرده اید!ناراحت نشوید زیرا فراموشی بعضی از مطالب اجتناب ناپذیر است. در بیشتر موارد فراموشی هیچ ارتباطی با بیماری آلزایمر و دیگر بیماری ها ندارد بلکه بیشتر به استرس، کار زیاد و تشتت فکری افراد مربوط می شود. آیا شما می خواهید حافظه فعال تری داشته باشید؟ نکاتی درباره فعالیت حافظه در «Readers digest» عنوان شده است که خواندنش خالی از لطف نیست.

ادامه نوشته

چگونه به همسرمان نشان دهیم که دوستش داریم؟



چند روش ساده وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید به همسرتان نشان دهید که دوستش دارید.

هرگز در جمع ، اشکالات و اشتباهات او را به او گوشزد نکنید ، او را تمسخر و یا طرد نکنید. اگر او مرتکب اشتباهی می شود حتما" بطور خصوصی به او بگویید .


در زندگی متاهلی ، گاهی کار زیاد ، فرزندان و یا حتی فعالیتهای روزمره باعث می شوند که شما زمان بسیار کمی برای نشان دادن عشق خود نسبت به همسرتان داشته باشید .

 اما لازم نیست کار زیادی انجام دهید و وقت زیادی صرف کنید ، چند روش ساده وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید به همسرتان نشان دهید که دوستش دارید.

ادامه نوشته

هفت روش برای افزایش هوش کودک

:: هفت روش برای افزایش هوش کودک ::


 

شما می توانید با هفت روش ساده، در عین حالی که به کودک محبت می کنید و از وقت گذراندن با او لذت می برید، کمک کنید تا هوش او افزیش یابد.

1. سعی کنید به چشمان کودکتان مخصوصا اگر در دوران نوزادی به سر می برد نگاه کنید.
2. در مواقع صحبت با کودکتان سعی کنید وراجی نکنید و آنقدر با او حرف نزنید که خسته شود! چراکه صحبت كردن در حد متعادل با کودکان خصوصا در دوران نوزادی باعث تقویت مغز آنها می‌شود.

ادامه نوشته

هر لحظه ای از زندگی می تواندشروعی پربرکت باشد....

فیلسوفی همراه با شاگردانش در حال قدم زدن در یک جنگل بودند و درباره ی اهمیت ملاقات های غیرمنتظره گفتگو می کردند.

طبق گفته های استاد تمامی چیز هایی که در مقابل ما قرار دارند به ما شانس و فرصت یادگیری و یا آموزش دادن را می دهند.

در این لحظه بود که به درگاه و دروازه محلی رسیدند که علیرغم آنکه در مکان بسیار مناسب واقع شده بود ولی ظاهری بسیار حقیرانه داشت.

شاگرد گفت :

ادامه نوشته

روانشناسی بخشش

بخشش یا انتقام؟

هرکسی که تابه حال قربانی چیزی شده باشد—چه جنگ، چه تصادف یا آزارهای زمان کودکی، زندانی شدن های سیاسی، بازماندگان جنایات، و از این قبیل—باید تصمیم بگیرد که باعث و بانی آن را ببخشد یا نه. این تصمیم حد وسط ندارد: یا تصمیم می گیرید که کسی که به شما آزار رسانده را ببخشید یا به خشم و ناراحتی خود ادامه می دهید.

ادامه دادن خشم و ناراحتی می تواند مشکلاتی ایجاد کند به همین دلیل اگر تابه حال قربانی چیزی شده اید، بخشیدن مسبب آن بخش مهمی از شفا و التیام یافتن خودتان را تشکیل می دهد.

مثلاً خیلی افراد را می بینیم که بخاطر جنایت یکی از اعضای خانواده خود را از دست داده اند. خشم و میل بازماندگان آن برای گرفتن انتقام زندگی آنها را از بین می برد. آنها آنقدر روی آنچه که از دست داده اند تمرکز می کنند که همه فرصت هایی که برای شناخت عشق واقعی در اختیارشان قرار داده شده را فراموش می کنند.

ادامه نوشته

*امام صادق (ع):قلب ماه رمضان شب قدر است.*

شب قدر

قدر



شب های ویژه رمضان قدر











 چون نامه جرم ما به هم پیچیدند
                           بردند به دیوان عمل سنجیدند
                                                  بیش از همگان گناه ما بود ولی
                                                                           ما را به محبت علی بخشیدن

شب عروسی

مقدمه :
عروسی یا شب زفاف در بین معمول مردم مانند دوران نامزدی دو حالت دارد : بعضی دوران نامزدی را دوران بین خواستگاری و عقد میگویند و و عروسی را زمانی میگویند که دو جوان عقد می کنند و به خانه ی بخت میروند . ولی اکثرا رسم به این گونه است که دوران نامزدی یا همان عقد از زمان جاری شدن خطبه ی عقد تا شب عروسی است و مراسم عروسی همان مراسم به خانه بردن عروس وداماد می باشد .
این نکته که آیا عروس وداماد تا قبل از شب عروسی با هم محرم بوده اند یا نه ؟ در شب زفاف اهمیت خاصی دارد . بنابراین ما در بحثی که پیش رو داریم سعی می کنیم این دو حالت را از هم تمایز داده و به هرکدام جداگانه بپردازیم .

ادامه نوشته